Warto zainwestować w dobrą obsługę prawną

Dodane: 24-12-2016 08:47
Warto zainwestować w dobrą obsługę prawną prawnik katowice

System sądowy

System sądowy

Podział podmiotowy

Zgodnie z art. 175 Konstytucji RP, wymiar sprawiedliwości w RP sprawują:

Sąd Najwyższy
sądy powszechne
sądy wojskowe
sądy administracyjne

Podział przedmiotowy

Sądy powszechne w Polsce dzielą się na wydziały, którym zawsze przypisana jest pewna kategoria spraw. Nieraz, gdy jest duży wpływ spraw danego rodzaju tworzy się kilka wydziałów dla tej kategorii spraw ? przykładowo dwa albo trzy wydziały karne. Może też tak się zdarzyć, że w sądach wyższego rzędu jest przykładowo jeden wydział cywilny I instancji i drugi wydział cywilny, ale odwoławczy.

Następujące wydziały tworzy się w sądach:
W sądach apelacyjnych

wydział cywilny (sąd cywilny II instancji dla sądów okręgowych)
wydział karny (sąd karny II instancji dla sądów okręgowych)
wydział pracy i ubezpieczeń społecznych (sąd pracy i ubezpieczeń społecznych II instancji dla sądów okręgowych)
wydział lustracyjny (w Sądzie Apelacyjnym w Warszawie; sąd lustracyjny)

W sądach okręgowych

wydział cywilny (sąd cywilny I instancji oraz sąd cywilny, rodzinny, opiekuńczy, dla nieletnich II instancji dla sądów rejonowych)
wydział karny (sąd karny I instancji oraz sąd karny, dla nieletnich (czasami) II instancji dla sądów rejonowych)
wydział penitencjarny i nadzoru nad wykonywaniem orzeczeń penitencjarnych (sąd penitencjarny)
wydział pracy (sąd pracy) i wydział ubezpieczeń społecznych (sąd ubezpieczeń społecznych) albo wydział pracy i ubezpieczeń społecznych
wydział gospodarczy (sąd gospodarczy)
sąd ochrony konkurencji i konsumentów (w Sądzie Okręgowym w Warszawie)
odrębna jednostka rejestrowa (w Sądzie Okręgowym w Warszawie ? m.in. dla partii politycznych)
sąd wspólnotowych znaków towarowych i wzorów przemysłowych (w sądzie Okręgowym w Warszawie)

W sądach rejonowych

wydział cywilny (sąd cywilny I instancji)
wydział karny (sąd karny I instancji)
wydział rodzinny i nieletnich (sąd rodzinny, opiekuńczy, dla nieletnich I instancji)
wydział pracy (sąd pracy I instancji) albo wydział pracy i ubezpieczeń społecznych (sąd pracy i ubezpieczeń społecznych I instancji
wydział ksiąg wieczystych (sąd wieczystoksięgowy)
wydział gospodarczy (w mieście, w którym ma siedzibę sąd okręgowy albo mieście na prawach powiatu; sąd gospodarczy I instancji)
wydział gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego (sąd rejestrowy ? w miastach wojewódzkich oraz niektórych innych większych miastach)


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/System_prawny_w_Polsce


Źródła polskiego prawa

Źródła polskiego prawa

Zobacz więcej w artykule Źródła prawa, w sekcji Źródła prawa w polskim porządku prawnym.

Zgodnie z artykułem 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są:

Konstytucja
ustawy
ratyfikowane umowy międzynarodowe
rozporządzenia
akty prawa miejscowego (na obszarze działania organów, które je ustanowiły).

Ponadto do źródeł prawa powszechnie obowiązującego zalicza się ustawy o zmianie Konstytucji, rozporządzenia z mocą ustawy wydane na podstawie art. 234 Konstytucji i inne nieuchylone akty prawne o mocy ustawy. Dotyczy to obowiązujących rozporządzeń Prezydenta RP z mocą ustawy wydanych w okresie II Rzeczypospolitej i dekretów wydanych w okresie tzw. Polski Ludowej.

Obok źródeł prawa powszechnie obowiązującego, wyróżnia się także źródła prawa wewnętrznie obowiązującego (akty kierownictwa wewnętrznego). Są nimi przede wszystkim uchwały i zarządzenia.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/System_prawny_w_Polsce


o powszechnie obowiązującym w Polsce prawodawstwie

Internetowy System Aktów Prawnych

Internetowy System Aktów Prawnych ? baza z informacjami o powszechnie obowiązującym w Polsce prawodawstwie, stanowiąca część najstarszego i jednego z najbardziej znanych polskich systemów informacji prawnej, powszechnie dostępna na stronie Sejmu RP.
Historia ISAP

Prace nad pierwszym polskim systemem informacji prawnej rozpoczęły się w ośrodku informatycznym Biblioteki Sejmowej na podstawie decyzji Szefa Kancelarii Sejmu z dnia 25 listopada 1974 r. w sprawie utworzenia dziedzinowego Ośrodka Informacji Legislacyjnej ?Biblioteka Sejmowa? w ramach założeń Systemu Informacji Naukowej, Technicznej i Organizacyjnej SINTO.

Pierwszym etapem tych prac było przygotowanie projektu systemu. Niezależne propozycje w tym zakresie zaproponowali Andrzej Gwiżdż i Leszek Kubicki, którzy przedstawili projekt Centralnego Zautomatyzowanego Rejestru Aktów Prawnych (CZRAP) oraz Franciszek Studnicki, który opracował projekt systemu Forum. Projekt CZRAP zakładał przygotowanie w pierwszej kolejności systemu zawierającego opisy bibliograficzne wszystkich polskich aktów prawnych, a następnie uzupełnienie go o teksty tych aktów. Projekt FORUM przewidywał nie tylko utworzenie systemu informacyjnego, ale również tzw. bloku edycyjnego wspomagającego prace legislacyjne.

Do realizacji trafił projekt systemu CZRAP. Pod zmienioną nazwą (Centralny Rejestr Aktów Normatywnych, w skrócie CRAN) stał on się elementem większego przedsięwzięcia pod roboczą nazwą System Informacji Legislacyjnej (SIL), który miał być przygotowany do 1990. Założeniem budowy SIL było stworzenie następujących baz:

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Internetowy_System_Akt%C3%B3w_Prawnych



© 2019 http://estetyczna-dermatologia.wroclaw.pl/